Draslík

Draslík je na rozdiel od sodíka v tele uložený prevažne vnútri buniek a je potrebný pre mnohé biochemické procesy. Nedostatok draslíka poškodzuje nervovú činnosť a srdce. Draslík je tretím najčastejším minerálom v ľudskom tele – po vápniku a fosfore. Takmer všetok draslík je obsiahnutý vo vnútri buniek. Naše telo potrebuje pomerne veľké množstvo draslíka, ale v dôsledku konzumácie 3 až 5-násobne väčšieho množstva sodíka ho máme menej, ako potrebujeme. Zvýšená potreba je pri väčšej strate tekutín akéhokoľvek druhu z organizmu.

Funkcie v organizme:
– pomáha v prevencii vysokého krvného tlaku, srdcových a mozgových príhodBanány obsahujú draslík
– reguluje pH a osmotický tlak v bunkách, udržiava objem telesných tekutín
– podieľa sa na transportnom systéme výstupu sodíka z buniek a vstupu draslíka do buniek
– umožňuje prenos nervových vzruchov, prácu svalov
– nevyhnutný pre metabolizmus sacharidov a bielkovín- reguluje výmenu vápnika
– vo väčšom množstve pôsobí diureticky – pomáha z tela odstraňovať škodlivé látky

Nedostatok:
hyperfunkcia štítnej žľazy, poruchy činnosti svalov – svalová slabosť, tráviace ťažkosti, nauzea (nevoľnosť až zvracanie), poruchy krvného obehu, srdcová arytmia, zvýšená dráždivosť

Nadbytok:
svalová únava, srdcová arytmia až zastavenie činnosti srdca, hnačky, napínanie, zvracanie

Zdroje:

čerstvé ovocie a zelenina – banány, marhule, sušené ovocie, citrusy, zemiaky, špenát, paprika, biela fazuľa, hrach, sója, vlašské orechy, mandle, ryža, teľacie a hovädzie mäso, vajcia, mlieko a mliečne výrobky

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pridaj komentár