Gaštany

Gaštany sú veľmi výživné, obsahujú 6-8% bielkovín, 3% tukov a 40-42% cukrov, najmä škrobu. Čerstvé gaštany majú rovnaký obsah vitamínu C ako citróny. Rovnako sú dobrým zdrojom vitamínov B1, B2, E a minerálov – horčíka, draslíka, zinku, železa, fosforu, sodíka, vápnika a iných. Obsahujú minimum tuku, ale zato množstvo sacharidov ve forme škrobu, takže nie sú zrovna diétnou pochúťkou. Majú vysokú energetickú hodnotu, sedem- až desaťkrát vyššiu ako varené zemiaky. Konzumácia gaštanov je preto vhodná pre deti, starších ľudí, fyzicky Gaštanynáročne pracujúcich a športovcov. Plody obsahujú tiež tiesloviny.

Gaštany majú pozitívny vplyv na žalúdok, srdce, mozog, reumatické ochorenia a krvný obeh. Údajne predchádzajú postupnej strate pamäti u starších osôb. Pretože neobsahujú glukózu ani fruktózu, sú vhodné aj pre diabetikov.

Plody majú antiseptický účinok a podporujú trávenie. Pripisujú sa im priaznivé účinky pri chudokrvnosti, vyčerpaní, bolestiach hlavy a chronickom kašli. Liečivé účinky má aj kôra obsahujúca tanín a mladé listy.

Plody gaštana jedlého sa konzumujú pečené alebo varené. Vhodné sú spolu so zemiakmi ako príloha k mäsitým jedlám. Spracúvajú sa aj do podoby pyré, krému alebo múky.

Foto: Wildfeuer



Pridaj komentár