Horčík

Popri draslíku je horčík najdôležitejším vnútrobunkovým minerálom a je nenahraditeľný pre množstvo telesných funkcií, vrátane prenosu nervových impulzov, tvorby zubov a kostí a svalových sťahov. Je tiež dôležitý pre naše nervy, transportuje cukor do buniek a asistuje pri jeho premene na energiu. Podporuje aj účinok inzulínu. Vďaka nemu sa zlepšuje využitie kyslíka v bunkách. Bez horčíka nefunguje správne ani trávenie. Pomáha pri vstrebávaní vápnika, jeden bez druhého v tele nemôžu správne fungovať. Tiež pomáha udržať naše zuby zdravé, pretože chráni zubnú sklovinu a zvyšuje odolnosť voči zubným kazom. Zlepšuje aj pamäť a úsudok. Upravuje krvný tlak a pomáha zlepšovať srdečnú činnosť. S lecitínom a vitamínom B6 upravuje cholesterol, reguluje funkciu štítnej žľazy, u mužov sa podieľa na správnom fungovaní prostaty a alergikom pomáha pri precitlivenosti na alergény.

Funkcie v organizme:
– pomáha pri prevencii srdcových chorôb a arytmií
– zmierňuje príznaky chronickej únavy
– znižuje krvný tlak
– pomáha v prevencii cukrovky
– aktivátor enzýmov, zúčastňuje sa vyše 100 enzymatických procesov
– nevyhnutný pre tvorbu kostí, zubov, chrupaviek
– významný pre nervovo-svalovú činnosť, utišuje nervový systém
– podporuje činnosť čriev, žlčníka a močového mechúra
– regulátor výmeny vápnika
– dôležitý pre tvorbu ochranných látok

Vzťah medzi prijímaným množstvom vápnika a horčíka musí byť v pomere 2:1. Vápnik a horčík sa zlučujú s albumínmi bielkovín, a keď je bielkovín málo, vylučujú sa z organizmu.Horčík sa musí podávať spolu s vitamínom E, C a s vitamínmi B2 a B6.

Nedostatok:
Ak ho máme nedostatok, tak to zhoršuje priebeh každého ochorenia, horčík je totiž prítomný vo väčšine biochemických reakcií v tele. Veľkou konzumáciou živočíšnych bielkovín a tukov ochudobňujeme naše telo o horčík. Taktiež častým užívaním liekov, antibiotík, antikoncepčnými tabletkami, ale aj konzumáciou chemických prísad v jedle, alkoholom. Nedostatok horčíku možno bežne pozorovať u osôb pod stresom, a u osôb ktoré konzumujú mnoho sladkostí a bielej múky.
Nedostatok horčíka spôsobuje u človeka nepravidelný srdcový rytmus, srdcové infarkty, ochabnuté svaly, neobvyklú slabosť, nepríjemné kŕče, ale aj nočné pomočovanie a obličkové kamene.

Príznaky nadbytku:
Nadbytok horčíku môže spôsobiť hnačky a nevoľnosť. Závažnejšie vedľajšie účinky sú svalová slabosť, letargia, zmätenosť a dýchacie problémy, ktoré vznikajú, ak organizmus nedokáže vysoké dávky horčíka spracovať.

Zdroje:
Jeho dobrým zdrojom sú orechy, pšeničné klíčky, obilie, ryža, banány, sezamové semeno, droždie, morská soľ, strukoviny, ovsenné vločky, celé zrná, otruby, tmavozelená listová zelenina, sója, syry, kakao, orechy, čokoláda.