Ananás

AnanásAnanás plod ananásovníka obsahuje 12-18% cukrov, zväčša sacharózy, 0,3-0,8% kyselín, najmä citrónovú, jablčnú a vínnu, 0,2-0,5% bielkovín, 0,15% tukov, 0,5-1,2% vlákniny. Z vitamínov dominuje najmä vitamín C, beta-karotén, B2, B3, B6, kyselina listová. Zdravý ananásGlutation chráni kyselinu askorbovú pred rozkladom, a preto sa v ananásovej šťave uloženej v chlade a tme takmer nemení obsah vitamínu C. Z minerálov je zaujímavý draslík, meď, železo a zinok. Okrem týchto nutrične dôležitých látok obsahuje ananás aj enzýmy (proteolytický enzým bromelín a proteázu), podobné pepsínu a papaínu, ktoré napomáhajú tráveniu bielkovín. Enzýmy, ako vieme, sa pri teplotách zhruba nad 50 °C rozkladajú, takže takúto účinnosť má len surový ananás.

Bromelín, nachádzajúci sa v ananáse, má aj širšie využitie. Dokázalo sa, že pomáha rozpúšťať krvné zrazeniny, a preto ho možno využiť pri liečení srdcovocievnych ochorení. Existujú dôkazy aj o tom, že môže pozitívne ovplyvniť liečbu trombózy a infekcií močových ciest. Údajne tiež zvyšuje účinnosť antibiotík.

Posledné výskumy naznačujú, že ananás, podobne ako sója, je zdrojom prírodných fytoestrogénov, takže by sa mal objavovať v jedálnom lístku žien v období menopauzy.

Čerstvý ananásový šalát by mal byť preto súčasťou jedálneho lístka pri konzumácii ťažkých mäsových jedál. Tí, ktorí majú problémy s trávením, by mali pred jedlom vypiť dva decilitre ananásovej šťavy, ktorá je schopná do značnej miery nahradiť žalúdočné kyseliny.

Foto: Joaquim Alves Gaspar

Pridaj komentár