Mangán

Mangán (Mn) je dôležitý pre využitie vápnika, fosforu, železa a vitamínu E a C). Taktiež je potrebný pre tvorbu bielkovín, cukrov a tukov. Mangán dôležitý pre udržanie integrity kože a kostí, menštruačného cyklu a metabolizmus cholesterolu.

Mangán je nevyhnutnou ochranou proti cukrovke. Je vysoká pravdepodobnosť, že dojčiace matky s veľmi nízkou hladinou mangánu budú mať dieťa s cukrovkou. Významnou mierou podieľa aj na vytváraní imunity. Slúži k tvorbe interferónu, ktorý je považovaný za základnú protilátku proti niektorým nádorom.

Funkcie:

  • chráni pred osteoporózou, artrózou a kazivosťou zubov
  • chráni pred vysokým krvným tlakom
  • chráni pred chudokrvnosťou z nedostatku železa
  • podporuje tvorbu materského mlieka
  • chráni pred vysokou hladinou cholesterolu
  • chráni pred cukrovkou, artritídou
  • chráni pred ateriosklerózou, srdcovými chorobami, svalovými kŕčmi a pred zrýchleným tepom
  • chráni pred duševnými chorobami, Parkinsonovou chorobou, Alzheimerovou chorobou

Nedostatok
mangánu spôsobuje oneskorenú tvorbou kostí, poruchu reprodukčných funkcií, k nervové poruchy, stratu telesnej hmotnosti, pomalý rastu vlasov a fúzov, kožné ochorenia, lámavosť zubov.

Strava s vysokým obsahom fosfora a vápnika môže negatívne ovplyvniť ovplyvňovať vstrebávanie mangánu.

Zdroje:
zemiaky, ryža, celozrnné výrobky, avokádo, obilné klíčky, gaštany, hrášok, čučoriedky, mandle, ovocie, lucerna, strukoviny, zelenina, orechy

Pridaj komentár